Wikia

Fernand Aloïs Eufrasie Costermans was een antiquair en duivenliefhebber die een zaak had aan het veld van F.C. De Kampioenen. Hij had een hekel aan De Kampioenen.

FamilieEdit

Het is onduidelijk wie Fernands ouders zijn, maar hij heeft wel een oudere, strenge zus, Thérèse. Fernand heeft ook een toneelspelende nonkel, Albert en een overleden tante, Fernanda, die in Duitsland woonde. Hij heeft ook een nichtje, Sandrine. 

Fernand heeft het altijd over zijn zeven zieke kindjes om medelijden te wekken, maar de Kampioenen geloven dat nooit. Pas in de allerlaatste aflevering wordt het duidelijk dat hij getrouwd is met Germaine met wie hij daadwerkelijk zeven kinderen heeft (Bert, Rik, Ivo, Johan, Anne, Louis en Carmino). 

LiefdeslevenEdit

Fernand is getrouwd met een zekere Germaine met wie hij 7 kinderen heeft (dit wordt pas in de allerlaatste aflevering duidelijk). Hij heeft al jaren een oogje op Carmen Waterslaeghers en heeft tijdelijk een relatie gehad met Georgette Verreth (Dimitri's moeder), maar ze verliet hem nadat ze ontdekte dat hij alleen op haar geld uit was. In de allerlaatste aflevering - voor Germaines binnenval - had hij een relatie met de zus van Boma. Die werd echter afgebroken door Germaines eis dat Fernand met haar moest komen.

BeroepEdit

Fernand kocht met een list het restaurant van BTW, Bij Mij - de voormalige garage van DDT - en maakte er een antiekzaak van. Echter verkocht hij daar niets anders dan oude rommel. Fernand verzon altijd wel een of ander verhaal om zijn 'antieke' stukken te kunnen verkopen voor overdreven veel geld. In de laatste reeks verkocht hij zijn zaak aan Marc en Bieke opdat ze hun eigen stulpje kunnen bouwen.

Fernand was ook klusjesman als bijberoep en werd door De Kampioenen vaak voor veel geld ingehuurd. Maar meestal maakte hij het erger na de reparatie. Ook als huisbaas had Fernand een extra inkomen. Eerst verhuurde hij de ruimte boven zijn zaak aan Pol en Doortje en later aan Marc en Bieke. Hij kwam regelmatig in conflict met zijn huurders omdat hij de huur altijd wilde opslaan.

In reeks 18 werd Fernand tijdelijk voorzitter van De Kampioenen. Hij zorgde ervoor dat De Kampioenen veel wonnen waardoor hij door middel van gokken veel geld zou winnen. Toch werd Boma opnieuw de voorzitter.

In de eerste film is Fernand reisleider geworden en begeleidde De Kampioenen op hun trip naar Frankrijk.

HobbyEdit

Fernand is een duivenliefhebber en bezat ook een duivenkot. Hij is lid van de duivenclub "De Verre Drachten" waar hij een vriend Fons heeft. In de 18e reeks zorgde Maurice ervoor dat Fernands duivenkot werd afgebroken omdat het illegaal was gebouwd.

De KampioenenEdit

Fernand had een hekel aan De Kampioenen, heeft hen meermaals opgelicht en verzon altijd wel plannetjes tegen hen opdat ze konden verdwijnen. In reeks 20 ontsnapte DDT, een oude vijand van De Kampioenen en samen met Fernand verzon hij een plannetje om de Kampioenen ten gronde te richten. Dat mislukte echter en ze werden gearresteerd. DDT kon nog ontsnappen... Achteraf blijkt dat hij terug gevat is kunnen worden aangezien hij in de tweede film wordt vrijgelaten omdat z'n straf uitgezeten is.

Hoewel hij De Kampioenen haatte, was Fernand toch een vaste klant in het café van Pascale, waar hij altijd een 'vieuxke' bestelde.  Ook hielp hij De Kampioenen vaak met plannetjes (vaak tegen andere Kampioenen). De Kampioenen zijn zelfs een keer bezorgt om hem geweest. Ze dachten dat Fernand zelfmoord had gepleegd, maar eigenlijk zat hij enkele dagen in Duitsland. In de allerlaatste aflevering zei hij dat hij De Kampioenen zal missen en is alles koek en ei tussen de twee partijen.

QuotesEdit

  • "Man, man, man! Miserie, miserie, miserie!"
  • "Verkochte goederen worden nooit teruggenomen!"
  • "Er zijn nu toch echt oneerlijke mensen in deze wereld!"
  • "Stielbederver" - tegen Maurice
  • "Mijn zeven arme, zieke kindjes..."
  • "Hooligans!" - tegen De Kampioenen
  • "Ik scheur mijn broek daaraan, hè."

TriviaEdit

  • Fernand heeft Ram als sterrenbeeld.
  • Sinds reeks 11 nam Fernand altijd de foto van De Kampioenen in de generiek. Hij joeg Marc (reeks 11 tot reeks 15) en Bieke (reeks 16 tot reeks 18) die eerst de foto wilden nemen, weg.

Around Wikia's network

Random Wiki