Wikia

Helga Botermans
Helga Botermans Profiel.jpg

Acteur

Kadèr Gürbüz

Debuut

Psycho Boma

Einde

De Carmen

Beroep

Psychotherapeute

Dr. Helga Botermans is een psychotherapeute die zich specialiseert in verschillende soorten gedragstherapie. Ze komt vaak de naar Kampioenen om hen te helpen of wanneer iemand therapie nodig heeft. Dit loopt echter altijd mis, omdat Helga ze zelf niet allemaal op een rij heeft. Ze wordt gespeeld door Kadèr Gürbüz.

Beroepsleven Edit

Aanvankelijk werkte Dr. Botermans in een ontwenningskliniek als psychotherapeute. Daar behandelt ze Balthasar Boma voor zijn seksverslaving. Later blijkt Helga ook lachtherapieën te geven. De Kampioenen gaan samen met Pol De Tremerie, die een depressie faket, naar zo'n lachtherapie. In seizoen 20 vertelt ze dat ze hiermee gestopt is. Verder verkiest Botermans om haar patiënten ook ambulant - buiten de kliniek - te behandelen, zoals ze doet bij de rookverslaving van Carmen. Ook geeft Botermans relatietherapieën, zoals ze deed bij Marc Vertongen & Bieke Crucke en bij Pol De Tremerie & Doortje Van Hoeck.

Liefdesleven Edit

In reeks 20 vertelt Helga dat ze ooit getrouwd is geweest met een man. Hij liet haar in steek omdat zij al hun problemen altijd weglachte. Het is onbekend of Helga al in een relatie was of getrouwd was toen ze Balthasar Boma probeerde te verleiden in de ontwenningskliniek.

In reeks 21 wordt Helga smoorverliefd op Pol De Tremerie. Ze probeert Doortje van Pol te scheiden, maar haar plan mislukt.

Verhaallijnen Edit

In Psycho Boma wordt Balthasar Boma opgenomen in een instelling vanwege zijn seksverslaving. Helga behandelt hem en probeert verschillende technieken om hem van zijn verslaving af te helpen. Dit mislukt telkens, omdat Boma haar meestal probeert te betasten. De security moet hem dan altijd van Helga wegnemen en geeft hem vervolgens -letterlijk- een koude douche. Even later betrapt Helga Boma met de andere patiënten. Hij probeert hen op te zetten tegen haar, maar dat mislukt en hij krijgt weer een koude douche. Na een mislukte ontsnappingspoging besluit Dr. Botermans om Boma te ontslagen uit de instelling, omdat het onbegonnen werk is Boma te genezen. Ze geeft toe dat ook zij niet kan weerstaan aan zijn charmes. Ze kleedt zich uit voor de ogen van Boma en probeert hem te verleiden. Boma wijst haar af en Pascale De Backer komt net op tijd binnen om de voorzitter uit de handen van Botermans te redden. Ook haar staat een koude douche te wachten...

Helga Botermans verschijnt opnieuw in Pol In De Put. Wanneer Pol De Tremerie een depressie faket zodat hij niet naar zijn schoonmoeder moet, besluiten de Kampioenen op lachtherapie te gaan bij Dr. Botermans. Ook deze therapie draait uit op een fiasco wanneer iedereen strijk ligt van het lachen, behalve Pol.

In Verslaafd probeert Carmen Waterslaeghers te stoppen met roken, omdat ze het vogeltje van Xavier Waterslaeghers ziek maakt. Wanneer het Carmen niet lukt om te stoppen, schakelen Pascal De Backer en Bieke Crucke de hulp in van Dr. Botermans. Zij is zelf nog maar enkele jaren gestopt met roken en heeft een aantal tips op basis van haar ervaringen. Ze zet Carmen op watertherapie; telkens als Carmen de drang voelt om te roken, moet ze een glas water drinken. Ze is dat nogal snel beu en Helga biedt haar een alternatief aan: nicotinevervangers. Ondertussen komt Doortje Van Hoeck naar de dokter en ze beweert dat haar zoon Billy Coppens aan drugs verslaafd is. Doortje laat paddenstoelen zien, maar Helga vertelt dat dit onschuldige Parasolzwammen zijn en dus geen drugs. Later vertelt Helga in het café aan Pascale dat ze de therapie met Carmen niet langer ziet zitten, omdat ze volgens haar een onmogelijk mens is. Wanneer Carmen toekomt in het café en een nicotinepleister vergist met een nicotinekauwgom, slaan de stoppen van Helga volledig door. Ze neemt een sigaar van Carmen en begint zelf opnieuw te roken.

In De Valse Noot ontdekt Bieke Crucke in een tijdschrift een beeld van Marcs droomvrouw; een behulpzame, lieve vrouw die anderzijds ook een vamp is. Bieke is hier enorm daar aangedaan en Pascale De Backer schakelt opnieuw de hulp in van Dr. Botermans. Helga merkt op dat Marc Vertongen nogal ongeïnteresseerd is in zijn vrouw en gaat meteen over tot actie. In de eerste fase van haar plan tovert Helga Bieke om tot een seuterig type. Zij denkt dat Marc een volgzame vrouw wil over wie hij de baas kan spelen. Bieke houdt dit helaas niet lang vol, waardoor alles mislukt. Volgens Helga wil Marc naast een volgzame vrouw ook een vamp. Dus ze verplicht Bieke om zich te verkleden als een echte babe. Ook dat deel van de therapie loopt mis en Helga draait helemaal door. Uiteindelijk blijkt het dat Marc het tijdschrift van Carmen Waterslaeghers heeft geleend en dat zij de vragen over de ideale droomvrouw heeft beantwoord.

In De Carmen wil Carmen Waterslaeghers een eigen tijdschrift maken; "De Carmen". Hierbij wordt ze geholpen door media-agent Aimé Dedecker. Hij heeft Helga aangeworven om te waken over de psychologische geloofwaardigheid van het tijdschrift. Carmen heeft er eerst haar twijfels bij, maar accepteert vrij snel dat Dr. Botermans mee werkt aan het blad. Ondertussen vangt Helga in het café op dat Pol De Tremerie en Doortje Van Hoeck relatieproblemen hebben. Ze is bereid om het koppel te helpen. Tijdens de eerste sessie van de therapie wordt het als snel duidelijk dat Pol een gebrek heeft aan empathie en de dokter stelt een intensieve therapiesessie voor. Doortje zal tijdelijk het huis moeten verlaten en zo kan Pol zich volledig toeleggen op de therapie zonder externe beïnvloeding.

De volgende dag komt Helga in het café binnen en ze ziet Carmen schrijven. Zij vertelt dat ze een column aan het schrijven is in de naam van Nero. Helga vindt dat idee compleet belachelijk en ze stapt op. Even later geeft ze Pol een massage, wat deel uit maakt van de therapie. Pol wil liever vertrekken naar de training. Helga geraakt van streek en hoopt dat Pol ook niet zo'n egocentrische man is, zoals alle mannen en patiënten die haar in de steek hebben gelaten. Pol verzekert haar er van dat hij met volle overgave zal meewerken aan de therapie. Dr. Botermans is verheugd en valt in zwijm voor Pol, die ondertussen naar de training vertrekt. Weer in het café geeft Helga de artikels die ze verbeterd heeft aan Carmen. Ze zijn slecht, maar Aimé heeft een idee. Hij wil een make-over laten uitvoeren en vindt dat Doortje in aanmerking komt. Helga ziet haar plan mislukken en maakt iedereen wijs dat dat niet kan vanwege de therapie. Dan weet Maurice Pascale te overtuigen om dat te doen. Pol komt samen met rest van de ploeg binnen en is erg bazig over de Kampioenen. Helga vindt dat erg aantrekkelijk. Doortje heeft Pols lievelingseten bereid, maar wordt boos als ze merkt dat Pol te laat is. Helga stuurt haar weg onder het voorwendsel dat zij dat allemaal tegen Pol zal zeggen, maar dat hij zich vernederd zou voelen als Doortje er bij is. Wanneer Pol binnen komt, probeert zij hem te verleiden, maar dat lijkt geen vat op hem te hebben.

Helga gaat zelfs nog een stapje verder. Ze maakt Doortje wijs dat Pol niets meer voor haar voelt zodat zij hem volledig voor haar kan winnen. Bij hen thuis maakt Dr. Botermans het gezellig en doet ze sexy kledij aan om Pol te verleiden. Ook deze keer lijkt het geen vat op hem te hebben en hij vlucht weg. Ze achtervolgt hem naar het café. Het vuil spel van Helga komt uit en Doortje drukt haar hoofd tegen de tafel en gooit haar daarna buiten. Het komt terug goed tussen de twee en Helga wordt weer eens onder een koude douche gezet.

QuotesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki